Dijous 25 Abril 2024

T: 93 193 75 26

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. linkedin

Protocols enfront de l'assetjament

El Ministeri d'Igualtat ha emès un manual de referència. Concretament, el "Protocol per a la prevenció i actuació enfront de l'assetjament sexual i assetjament per raó de sexe".

Les empreses poden recórrer als dos models de protocol que cobreix aquesta guia:

  • Model de protocol per a la prevenció i actuació enfront de l'assetjament sexual i l'assetjament per raó de sexe per a aquelles empreses que confeccionin un pla d'igualtat sigui voluntari o d'obligat compliment.
  • Model de protocol per a la prevenció i actuació contra l'assetjament sexual i per raó de gènere per a empreses de grandària menor sense pla d'igualtat.

Existeixin o no tals models, el protocol s'haurà de negociar amb la representació legal dels treballadors.

Recordi que les empreses de més de 100 empleats ja han de tenir un pla d'igualtat, i les empreses de 50 a 100 empleats tenen fins al 7 de març de 2022.

Els nostres experts li donaran a conèixer les obligacions de la seva empresa en matèria d'igualtat i no discriminació.

Activitat en el propi habitatge

Hi ha despeses que poden ser deduïdes de l'IRPF.
Les persones que duen a terme la seva activitat en el seu habitatge poden deduir-se en l'IRPF algunes de les despeses que paguen:
  • Despeses de titularitat de la llar proporcionalment al segment de l'immoble que sigui usat en la realització de la seva activitat.
    • Despeses com: IBI, assegurances, interessos de préstecs per compra, amortització, etc.
    • Exemple: Si s'empren 20 metres quadrats en un immoble de 100, en aquest cas, podrà haver-hi una deducció del 20% d'aquestes despeses.
  • Despeses de subministrament proporcionalment al segment de l'immoble que sigui utilitzat en la realització de la seva activitat.
    • Exemple: En aquest cas, per tant, es podrien deduir el 6% de les despeses per aquests conceptes (el 30% del 20%).
    • Despeses com: Llum, aigua, gas, Internet, etc.

Les despeses de titularitat seran deduïbles proporcionalment als metres quadrats dels quals s'hagin fet ús. En referència a les despeses de subministraments, es deduirà el 30% proporcional a la zona que hagi estat ocupada per a executar l'activitat.

S'ha de tenir en compte que:

  • La deducció d'aquests percentatges no varien encara que l'habitatge es comparteixi amb el seu consort (tant si s'ha contret matrimoni de guanys com en separació de béns). Per tant, no serà necessari que es realitzi cap prorrateig.
  • En el cas que no existeixi matrimoni i la possessió de l'habitatge sigui compartida amb la parella de fet, les despeses únicament seran deduïbles proporcionalment al percentatge de titularitat.

Reclami despeses i interessos

En cas de rebre un impagat, reclami els perjudicis soferts.

Si un client no atén un pagament al seu venciment, recordi que pot reclamar:

  • Totes les despeses en els quals hagi incorregut a conseqüència de l'impagat. Per exemple, les despeses d'enviament d'un burofax reclamant el deute, les despeses repercutides pel banc a conseqüència de l'impagat, o fins i tot els honoraris de tercers per la realització de gestions de recobrament. Si no hagués incorregut en cap despesa, igualment podrà reclamar una quantitat fixa de 40 euros, que s'afegirà al principal pendent.
  • I també podrà reclamar interessos de demora. En les relacions comercials entre empresaris és suficient que el deutor incompleixi el termini de pagament pactat perquè se li puguin reclamar aquests interessos.

L'interès que podrà reclamar serà el que hagin pactat. I si no van pactar res, podrà exigir l'interès de demora que cada semestre fixa el Ministeri d'Economia i que en el segon semestre de 2021 ha quedat fixat en el 8%.

En cas de retard en el cobrament d'un deute comercial, reclami els interessos de demora que estableix la Llei de lluita contra la morositat. Els nostres professionals l'assessoraran sobre com actuar en aquests supòsits.

Base de dades de subvencions

Utilitzi-la per a conèixer possibles ajudes per a la seva empresa.

Moltes empreses desconeixen l'existència de subvencions i ajudes per a realitzar determinades inversions o desenvolupar determinades activitats.

Doncs bé, existeix una Base de dades Nacional de Subvencions en la qual apareixen totes les convocatòries de subvencions que concedeixen les administracions (estatals, autonòmiques i municipals):

  • En aquesta base accedirà a un cercador que li permetrà localitzar les subvencions segons l'organisme concedint, el tipus de beneficiari que la pot sol·licitar (empresa, persona física...) o l'activitat subvencionada.
  • També pot donar-se d'alta en un servei d'alertes, perquè li avisin de noves subvencions que puguin ser del seu interès.
  • Així mateix, podrà consultar a qui li ha estat concedida una subvenció, introduint el DNI o denominació social del beneficiari.

Pot accedir a aquesta base de dades en l'adreça web https://www.pap.hacienda.gob.es/bdnstrans/ge/es/convocatorias.

Recordi que el nostre despatx pot ajudar-lo en les gestions necessàries per a sol·licitar la subvenció corresponent, així com a l'hora de justificar el destí dels fons rebuts.

Salari durant el mes de vacances

La paga del mes de vacances ha de calcular-se segons la remuneració normal o mitjana.

La retribució durant el mes en què els treballadors gaudeixen les seves vacances és la retribució normal o mitjana que percebin de manera regular i habitual durant la resta de mesos per la seva jornada ordinària. Per tant, i tret que el conveni estableixi una regulació més favorable per a la plantilla:

  • Els empleats que cada mes percebin conceptes variables (comissions per vendes, incentius a la producció...) tenen dret a cobrar una mitjana d'aquests conceptes en la nòmina de les vacances.
  • No s'han d'incloure aquells conceptes destinats a pagar una major dedicació temporal dels treballadors, com les hores extres o les complementàries.
  • I tampoc s'han d'incloure aquells conceptes el pagament dels quals en la nòmina de vacances suposaria una duplicitat en el pagament. Per exemple, una prima calculada en funció d'objectius anuals (en ser anual, el seu pagament ja inclou la part corresponent a les vacances).

Això sí: els conceptes que s'incloguin en la paga de vacances han de ser habituals. I a aquest efecte, els tribunals consideren que hi ha habitualitat quan aquests conceptes se satisfan en sis o més mesos d'entre els onze anteriors. Per exemple, un complement per nocturnitat que es va cobrar durant dos mesos no s'inclourà en la paga de vacances (en cap proporció). En canvi, si aquest plus es va cobrar durant vuit mesos, s'inclourà íntegrament també en la paga de vacances, en considerar-se “habitual”.

Finalment, haurà d'excloure els conceptes que no tinguin naturalesa salarial. Per exemple, un complement per menjar que s'abona a les persones en règim de jornada partida. Aquesta partida no té caràcter salarial sinó compensatori, per la qual cosa s'exclou el seu pagament durant el mes de vacances.

El nostre departament laboral li resoldrà tots els dubtes que se li plantegin en matèria de nòmines i vacances.

Sol·licitud de trasllat voluntari

No és obligatori concedir-la, excepte en alguns supòsits.

Les empreses no tenen obligació d'acceptar una petició de trasllat voluntari (excepte el que estableixi el conveni i alguns casos previstos en la llei –treballadors víctimes de violència de gènere, per exemple–). Per tant:

  • Si l'empresa ho accepta, s'estarà al que es pacti entre empresa i treballador (no és necessari acreditar les causes del trasllat, ni que hi hagi un preavís, ni existeix el dret del treballador al fet que li siguin sufragats les despeses de trasllat).
  • En el cas de denegació, no es genera el dret del treballador a rescindir el seu contracte amb la indemnització de 20 dies per any de servei amb el límit de 12 mensualitats.

En tot cas, existeix alguna sentència que considera que el canvi de centre també és una mesura adequada per a conciliar la vida laboral i familiar. Per tant, en cas de treballadors amb fills menors de 12 anys que sol·licitin un canvi de centre, la denegació haurà d'estar prou fonamentada (per exemple, perquè no existeixen vacants en el centre sol·licitat).

Sigui flexible si algun treballador o treballadora li sol·licita un canvi de centre per a millorar la conciliació entre la seva vida laboral i la seva vida familiar.

El nostre departament laboral l'assessora sobre els drets i deures que es deriven de les relacions laborals amb els seus empleats.

Acomiadament objectiu

Convé no equivocar-se a l'hora de calcular la indemnització.

En comunicar un acomiadament objectiu, l'empresa ha de posar a la disposició del treballador la indemnització corresponent. I un error en el seu càlcul pot suposar que l'acomiadament es qualifiqui d'improcedent, amb el consegüent augment de la suma a satisfer.

No es confiï pensant que diferències poc significatives poden resoldre's abonant la diferència:

  • Si el salari del treballador afectat no és molt alt, una petita diferència per a l'empresa podria ser considerada pels tribunals com “molt significativa” per a l'empleat.
  • L'error tampoc és excusable si els conceptes retributius són clars i requereixen càlculs simples per a la seva determinació.
  • En canvi, l'error és excusable –i no suposarà un acomiadament improcedent– si deriva d'una discrepància jurídica raonable (per exemple, el càlcul de l'antiguitat és complex perquè es va produir una successió d'empreses prèvia, o se satisfan quantitats variables però diferides respecte a la data en què es van reportar perquè l'empresa realitza ajustos per impagats).

Els nostres professionals del departament laboral l'assessoraran en cas que es plantegi acomiadar a un treballador.

Serveis a particulars

Inclogui l'IVA en les seves propostes de serveis a particulars.

Quan la seva empresa és contractada per un particular per a prestar un servei, segurament realitza una proposta o formalitza algun tipus de contracte incloent el preu o els honoraris corresponents. Doncs bé, especifiqui que aquests honoraris s'incrementaran amb el corresponent 21% d'IVA.

La normativa protegeix els consumidors, i obliga les empreses a informar-los de manera clara i comprensible del preu total del servei, inclosos els impostos. Per tant, si no diu res en la seva proposta, en cas de discrepàncies amb el seu client l'IVA es considerarà inclòs, i això pot sortir-li car:

  • Per exemple, si pacta uns honoraris de 6.000 euros i indica que s'afegirà l'IVA corresponent, podrà exigir el cobrament de 7.260 euros (6.000 + 21% d'IVA). En tot cas, indiqui també el preu total, IVA inclòs.
  • Però si no diu res, el particular al·legarà que els 6.000 euros ja incloïen l'IVA. Vostè només podrà reclamar-li aquesta suma i, sobre ella, haurà de llevar l'IVA i ingressar-lo en Hisenda. Els seus ingressos nets acabaran sent de 4.958 euros (4.958 + 21% = 6.000).

 Les propostes d'honoraris dirigides a particulars han d'incloure el preu total dels serveis, inclosos els impostos.

Volem ajudar-lo

Contacti amb nosaltres perquè estudiem el seu cas i puguem fer-li una proposta personalitzada.

Estem aquí per a vostè.

Contacti ara

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar l'experiència de navegació i obtenir estadístiques de la nostra web. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
Més infromació Ok