Divendres 26 Abril 2024

T: 93 193 75 26

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. linkedin

Notificacions en paper

Com actuar si la hi remeten durant les vacances?

Les persones físiques poden rebre notificacions d'Hisenda en paper. I si aquestes notificacions són recollides pel porter de la finca, per un empleat de la llar o per un familiar, es consideren vàlides si es compleixen els següents requisits:

  • En el document que acrediti la notificació ha de constar la identitat de la persona que l'ha recollit.
  • Així mateix, cal que el destinatari tingui constància de la notificació. Encara que aquest requisit es presumeix compliment pel fet que un familiar o el porter l'hagi recollit, aquesta presumpció admet prova en contra.

Si el porter o el familiar refusen recollir la notificació, aquesta no s'entén realitzada, i Hisenda haurà de fer un segon intent de notificació. Això no succeeix si qui refusa la notificació és el mateix interessat, i en aquest cas aquesta s'entén realitzada amb caràcter general.

Si rep alguna notificació d'Hisenda, els nostres professionals de l'àrea fiscal l'informaran sobre la millor manera d'actuar.

Junta bloquejada

Què ha de fer l'administrador si els socis no aproven els comptes anuals?

Pot succeir que els socis d'una SA o SL estiguin enemistats entre ells i que els comptes anuals de 2020 no s'aprovin. En aquest cas, com ha d'actuar l'administrador per a evitar les sancions i responsabilitats derivades de la falta de dipòsit en el Registre Mercantil?

Doncs bé, encara que es prevegi que els comptes no s'aprovaran, l'administrador ha de convocar la junta de socis, de manera que aquesta se celebri quan correspongui. Si els comptes no s'aproven, això ha de reflectir-se en l'acta de la junta (recollint la signatura de tots els assistents) i, a partir d'aquí, l'administrador ha d'actuar de la següent forma:

  • Ha d'emetre un certificat expressant la falta d'aprovació i els motius, amb signatura legitimada per un notari.
  • I ha de presentar aquest certificat davant el Registre Mercantil abans que transcorri un any del tancament de l'exercici social.

D'aquesta manera aconseguirà que no s'imposin multes i que no es produeixi el “tancament registral” derivat de la falta dipòsit.

Si la situació de bloqueig es manté en el temps, l'administrador haurà de presentar al Registre Mercantil, cada sis mesos, una acta notarial (o un escrit amb la seva signatura legitimada per notari) on consti que segueixen sense poder aprovar-se els comptes anuals pels mateixos motius, la qual cosa impedeix presentar-les a dipòsit.

Els nostres professionals li tramitaran el dipòsit dels comptes anuals i l'assessoraran davant qualsevol incidència que pugui produir-se en la junta que ha d'aprovar-les.

Canvis en matèria de garanties

La garantia a consumidors s'ampliarà a tres anys.

A partir de l'1 de gener de 2022 la garantia per venda de béns nous a consumidors s'amplia de dos a tres anys. Per a productes de segona mà es manté la garantia mínima d'un any.

Aquesta garantia cobreix la “falta de conformitat” del producte (defectes de fàbrica, si no reuneix la qualitat indicada al client...), però no els defectes causats per mal ús. El client podrà optar entre exigir la reparació o la substitució, igual que succeeix ara. No obstant això:

  • El venedor podrà oposar-se a l'opció triada si és impossible o té costos desproporcionats segons les circumstàncies (per exemple, si el consumidor exigeix la substitució quan una petita reparació ja pot solucionar el problema).
  • La nova normativa amplia els casos en què el client podrà exigir directament la resolució del contracte (és a dir, que se li retorni els diners de la compra). Podrà fer-ho, per exemple, si el defecte és especialment greu o si apareix qualsevol defecte després que se li hagi fet una primera reparació.

El consumidor podrà reclamar contra el venedor. Però aquest, al seu torn, podrà reclamar contra el fabricant en el termini d'un any (aquest dret també existeix actualment).

Importància de l'albarà

En cas de disputa, l'albarà és més important que la factura.

L'albarà d'entrega juga un rellevant paper en les relacions comercials, perquè és una prova que la mercaderia s'ha lliurat (o que s'ha prestat el servei) i que el comprador ha de fer-se càrrec del pagament. En canvi, la factura és un document emès de manera unilateral, i per si mateixa no prova que l'emissor hagi complert amb el lliurament o servei facturats.

En un cas recent, els tribunals han exonerat a una empresa de pagar uns subministraments de fruita que se li reclamaven, precisament perquè els albarans no estaven signats:

  • Per a provar els lliuraments el venedor va aportar altres proves (factures reclamades, els seus llibres de comptabilitat...), però no s'han considerat suficients per haver estat creades pel mateix venedor.
  • Tampoc s'ha considerat suficient la declaració del transportista, per ser un col·laborador del venedor.

Per a evitar aquests riscos, asseguri's sempre que el comprador signa l'albarà i que en aquest consta la data de lliurament, el nom del receptor i el segell de l'empresa compradora.

Encara que les factures estan subjectes a uns requisits formals molt estrictes, en cas de discrepància entre client i proveïdor l'albarà juga un paper molt més valuós a l'hora de provar el compliment de les obligacions de venedor.

El nostre despatx l'assessorarà davant qualsevol conflicte que se li plantegi amb clients o proveïdors.

Software de doble ús

El seu ús serà sancionat de manera severa.

La futura Llei contra el frau fiscal introdueix mesures contra el “programari de doble ús” (programari que facilita l'ocultació de vendes, la modificació de tiquets o fins i tot la seva emissió sense que quedi rastre en la comptabilitat, reduint així la tributació de les empreses que ho utilitzen).

A aquest efecte, s'exigirà que aquests sistemes informàtics s'adeqüin als formats que especifiqui el Ministeri d'Hisenda. A més:

  • D'una banda, se sancionarà als productors i comercialitzadors amb 150.000 euros per cada tipus de sistema que permeti aquestes pràctiques i per cada exercici en què s'hagin realitzat vendes, i amb 1.000 euros per cada programa comercialitzat sense el degut certificat.
  • Les empreses i autònoms usuaris també podran ser sancionats amb 50.000 euros per cada exercici en el qual emprin programes sense certificat o amb el certificat modificat o alterat. La futura Llei de lluita contra el frau fiscal introduirà importants novetats en matèria d'infraccions i sancions.

Els nostres professionals l'assessoraran sobre com optimitzar impostos complint sempre la normativa fiscal.

Comprovacions de valor

Els perits d'Hisenda han de visitar els immobles.

Per a comprovar el valor real d'un immoble i determinar si els impostos que es calculen sobre aquest valor són correctes, Hisenda pot utilitzar el dictamen d'un perit de l'Administració.

Doncs bé, atès que aquest dictamen s'empra com a base per a motivar la liquidació posterior, ha de contenir tots els elements i raonaments necessaris que justifiquin el valor assignat a l'immoble. I, per aquest motiu, el Tribunal Suprem ha establert que, com a regla general, cal que el perit hagi realitzat una comprovació personal i directa de l'immoble.

Moltes vegades el perit es limita a valorar el bé segons barems generals, sense visitar-lo. I el Tribunal considera que aquesta manera d'actuar produeix indefensió en el contribuent, perquè no es valora realment el bé concret, sinó una espècie de ben abstracte, comú o genèric. Només de manera excepcional i justificada, cas per cas, es pot admetre el no reconeixement personal per part del perit.

Si en l'autoliquidació s'ha valorat l'immoble segons els valors de referència aprovats per la mateixa Administració, el dictamen del perit ha d'estar especialment motivat, i en aquest cas és encara més qüestionable el fet que no visiti l'immoble en persona.

Els nostres professionals li assistiran davant qualsevol comprovació o inspecció que li pugui notificar l'Administració Tributària.

Ampliacions de capital

Poden generar conflictes entre socis si el negoci no es valora correctament.

En la situació actual, moltes empreses necessiten una injecció de fons. Doncs bé, convé ser cautelós quan es planteja una ampliació de capital i aquesta només la subscriuen alguns socis, o la subscriu un tercer que entra a participar en el negoci.

En aquests casos és inevitable que els socis que no aporten fons vegin reduït el seu percentatge de participació. Però convé assegurar-se que el valor real de la seva participació es mantingui igual abans i després de l'ampliació:

  • Per a assegurar aquest extrem existeixen mecanismes legals: la realització de l'ampliació de capital amb una prima d'emissió (un “sobrepreu” pagat pels qui subscriuen l'ampliació), o la venda dels drets d'assumpció o subscripció preferent per part dels socis que no aporten fons.
  • En tot cas, és necessari valorar correctament la prima d'emissió o aquests drets d'assumpció o subscripció preferent. I per a això és imprescindible valorar la societat: les reserves acumulades, si existeixen actius que s'han revaloritzat en el mercat, si existeixen perspectives de negoci futures que suposin un valor real del negoci superior al valor que es deriva del seu balanç...

Aquests problemes de valoració no existeixen si l'ampliació la subscriuen tots els socis en la mateixa proporció en la qual ja participen en el capital. Però en la situació actual això no sempre és possible, per la qual cosa valorar correctament el negoci és imprescindible per a assegurar els drets de tots els socis i evitar conflictes entre ells.

Reconeixement del deute

Si renegocia l'ajornament d'un deute, documenti'l bé.

Si pacta amb un deutor un nou calendari de pagaments, signin un reconeixement de deute en el qual aquest reconegui les sumes degudes. Així tindrà poques opcions d'oposar-se al pagament si al final vostè ha de reclamar-l'hi judicialment.

Ferm el reconeixement en escriptura pública, per a aconseguir un “títol executiu”. Així, si el seu deutor no paga podrà reclamar per un procediment judicial més ràpid, en el qual es podrà recordar l'embargament immediat dels seus béns.

A més, és aconsellable incloure les següents qüestions:

  • Si estableixen diferents dates de pagament, pactin que l'incompliment d'algun dels terminis suposarà el venciment anticipat de tot el deute. Moltes empreses no preveuen aquesta possibilitat i, quan el primer pagaré els arriba impagat, han d'esperar al venciment dels següents per a anar reclamant el deute.
  • Intenti també aconseguir garanties de cobrament del deute reconegut (per exemple, que avali el pagament un fiador solvent). Si rep algun impagat, consulti'ns. L'assessorarem sobre la millor manera d'actuar per a recuperar el deute.

Encara que documenti els diferents pagaments a través de pagarés, deixin constància que l'impagament de qualsevol d'ells suposarà el venciment anticipat del deute i la possibilitat de reclamar totes les quanties pendents.

Si rep algun impagat, consulti'ns. L'assessorarem sobre la millor manera d'actuar per a recuperar el deute.

Volem ajudar-lo

Contacti amb nosaltres perquè estudiem el seu cas i puguem fer-li una proposta personalitzada.

Estem aquí per a vostè.

Contacti ara

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar l'experiència de navegació i obtenir estadístiques de la nostra web. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
Més infromació Ok