Dimecres 13 Agost 2025

T: 93 193 75 26

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. linkedin

Sabies que uns certs serveis relacionats amb exportacions estan exempts d'IVA?

Quan parlem d'operacions internacionals, és important conèixer les particularitats fiscals que poden afectar directament la teva empresa. Un dels aspectes menys coneguts és que determinats serveis i treballs relacionats amb exportacions fora de la Unió Europea (UE) no estan subjectes a IVA, encara que es realitzin dins del territori espanyol.

Vegem en quins supòsits s'aplica aquesta exempció i quins requisits han de complir-se per a evitar problemes amb Hisenda.

  1. Serveis logístics relacionats amb exportacions

Els serveis logístics vinculats a l'exportació de béns fora de la UE estan exempts d'IVA. Això inclou, per exemple:

  • Transporti
  • Càrrega i descarrega
  • Conservació
  • Magatzematge i custòdia
  • Embalatge específic per a exportació

 

Important: Encara que es presten en territori espanyol i estan subjectes a IVA, es consideren exempts sempre que es compleixin els següents requisits:

  • Destinataris: Els serveis han de prestar-se a:

            -  L'exportador

             - El destinatari dels béns

             - Els seus representants duaners

             - Transitaris o consignataris que actuïn en el seu nom

  • Destí dels béns: Els serveis han de prestar-se una vegada els béns estiguin destinats directament a un punt fora de la UE o cap a una zona portuària, aeroportuària o fronterera per a la seva sortida immediata del territori.
  • Terminis: L'exportació ha de realitzar-se en un termini màxim de tres mesos des de la prestació del servei. A més, el prestador ha de rebre en aquest mateix termini el document justificatiu d'exportació (*DUA o carta de port *CMR).

 

Atenció: Si no es compleixen aquests requisits, s'haurà de rectificar la factura i repercutir l'IVA corresponent.

  1. Treballs sobre béns que seran exportats

També es troben exempts d'IVA els treballs de:

  • Perfeccionament
  • Transformació
  • Manteniment
  • Reparació

… realitzats sobre béns que seran exportats fora de la UE.

 

Requisits per a aplicar l'exempció:

  • Els béns han d'haver estat adquirits o importats amb la finalitat de ser treballats i exportats posteriorment.
  • Han d'haver estat adquirits per persones establertes fora de la UE i els treballs han de realitzar-se per compte d'aquestes.
  • Durada: En general, els treballs no poden durar més de sis mesos.
  • Remissió: Les mercaderies han de ser enviades a duanes en el termini d'un mes des de la finalització dels treballs.
  • Ha de conservar-se justificació documental de l'exportació (còpia del DUA).

 

Pròrroga: El termini de sis mesos per a fer els treballs pot ser prorrogat sol·licitant-ho davant el Departament de Duanes i Impostos Especials de la *AEAT. Si no hi ha resposta en el termini d'un mes, s'entén concedit per silenci positiu.

Conclusió

Si la teva empresa presta serveis logístics o fa treballs sobre mercaderies destinades a exportació fora de la UE, podries beneficiar-te de l'exempció de l'IVA, amb el consegüent estalvi fiscal i millora en la competitivitat de les teves operacions internacionals.

Això sí, és fonamental complir estrictament amb els requisits i terminis establerts per la normativa. Des del nostre despatx, podem ajudar-te a analitzar les teves operacions i verificar si aquesta exempció és aplicable en el teu cas.

 

 

Contacta amb nosaltres i optimitza la fiscalitat de les teves operacions d'exportació.

Dies de cortesia en les notificacions electròniques: com protegir el seu descans sense perdre el control fiscal

Les empreses que compten amb una Adreça Electrònica Habilitada (DEH) poden beneficiar-se d'un recurs molt útil per a organitzar el seu temps i protegir els seus períodes de descans: els dies de cortesia.

 

Què són els dies de cortesia?

Es tracta de fins a 30 dies naturals a l'any, consecutius o no, que la seva empresa pot seleccionar perquè l'Agència Tributària no li dipositi notificacions electròniques en la seva bústia DEH. Aquests dies poden adaptar-se als seus períodes de vacances o a moments de baixa activitat administrativa.

 

Important: la sol·licitud o modificació d'aquests dies ha de realitzar-se amb almenys set dies naturals d'antelació.

 

Com sol·licitar els dies de cortesia?

Pot fer-ho fàcilment des de la Seu Electrònica de l'Agència Tributària:

 

  1. Accedeixi amb el seu certificat electrònic al portal “Les meves notificacions”.
  2. Faci clic en l'enllaç “Sol·licitar dies en què no es posaran notificacions en Direcció Electrònica Habilitada”.
  3. Seleccioni els dies en el calendari de l'any natural en curs.

 

Estratègies per a triar els dies més eficaços

No és necessari que els dies de cortesia coincideixin exactament amb les seves vacances. Això es deu al fet que les notificacions electròniques s'entenen realitzades quan s'accedeix a la bústia o, si no es fa, passats deu dies naturals des del seu dipòsit.

 

Exemple pràctic:

Si la seva empresa tanca durant tot agost, podria seleccionar com a dies de cortesia de l'1 al 22 d'agost. Encara que una notificació es dipositi el dia 23, no s'entendrà com rebuda fins al 2 de setembre, data en la qual ja estaria reincorporat al treball.

 

Què fer amb els dies sobrants?

Si no utilitza els 30 dies d'una sola vegada, pot reservar alguns per a:

 

  • Dies previs a les seves vacances, evitant notificacions just abans d'absentar-se.
  • Imprevistos personals o empresarials, com a tancaments puntuals o baixes.
  • Dates amb alta càrrega administrativa, on convingui reduir interrupcions.

 

Nota: Pot seleccionar els dies de cortesia en diverses ocasions al llarg de l'any, o modificar-los si és necessari.

 

Recomanació abans de sortir de vacances

Abans d'activar el seu període de cortesia, revisi la seva bústia electrònica. Les notificacions dipositades just abans de l'inici del període també compten, i si no són obertes, s'entendran com rebudes als deu dies, fins i tot si aquests dies cauen dins del període de cortesia.

 

En les nostres oficines estem a la seva disposició per a assessorar-lo en la planificació fiscal de la seva empresa, incloent-hi la gestió de les seves notificacions electròniques. Aprofiti aquesta eina per a assegurar la tranquil·litat durant les seves vacances sense perdre el control sobre les seves obligacions tributàries.

Plans d'Igualtat: Obligacions, Inspeccions i Recomanacions Clau per a les Empreses

La igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'àmbit laboral és una obligació legal que totes les empreses han de respectar, amb independència de la seva grandària. No obstant això, aquelles organitzacions que comptin amb 50 o més treballadors tenen a més l'obligació específica d'elaborar, negociar i implantar un Pla d'Igualtat.

 

Què implica aquesta obligació?

Més enllà de l'elaboració del pla, totes les empreses han de complir amb una sèrie de mesures fonamentals:

 

  • Evitar qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe dins de l'entorn laboral.

 

  • Negociar les mesures d'igualtat amb els representants legals dels treballadors.

 

  • Comptar amb un registre retributiu, que detalli les retribucions per sexe, categoria professional i grup de cotització.

 

El paper de la Inspecció de Treball

La Inspecció de Treball exerceix un paper actiu en la vigilància del compliment d'aquestes obligacions. Actualment, es desenvolupen campanyes específiques de control, secundades per eines d'intel·ligència artificial que permeten identificar empreses de 50 o més emprats per a la seva revisió.

 

Durant aquestes inspeccions s'analitza:

  • Si l'empresa disposa d'un pla d'igualtat vigent, degudament negociat i registrat.

 

  • Si s'ha comunicat el pla a la plantilla.

 

  • L'existència d'un comitè d'igualtat i la implementació de mesures de seguiment.

 

  • La inclusió d'una auditoria retributiva, essencial per a avaluar l'equitat salarial entre dones i homes.

 

Possibles sancions

L'incompliment d'aquestes obligacions pot derivar en requeriments per part de la Inspecció i, en casos greus, en sancions econòmiques de fins a 7.500 euros. Si es detecta una discriminació retributiva d'especial gravetat, les multes poden ascendir fins als 225.018 euros.

 

Obligació del Registre Retributiu

Totes les empreses, independentment de la seva grandària, estan obligades a elaborar un registre retributiu. Aquest ha d'incloure:

 

  • Valor mitjà del salari basi.

 

  • Detall de complements i percepcions extrasalarials.

 

  • Diferències retributives desglossades per sexe i grup professional.

 

Si l'empresa té 50 o més empleats i la bretxa salarial entre homes i dones supera el 25%, haurà de justificar objectivament aquesta diferència (per exemple, basant-se en l'antiguitat mitjana dels treballadors).

 

Protocols addicionals requerits

En el marc de les inspeccions en matèria d'igualtat, també pot requerir-se la presentació de:

 

  • Protocol contra l'assetjament laboral.

 

  • Protocol d'assetjament sexual i per raó de sexe.

 

  • Protocol de mesures antidiscriminació cap a persones LGTBI (obligatori per a empreses amb més de 50 empleats).

 

Què ocorre si no s'aconsegueix un acord amb els representants?

En cas que l'empresa iniciï negociacions i no s'aconsegueixi un acord o els representants no desitgin participar, l'empresa podrà implementar les mesures de manera unilateral, documentant adequadament el procés.

 

Tens dubtes sobre com complir amb aquestes obligacions?

Els nostres professionals estan a la teva disposició per a assessorar-te en l'elaboració, negociació i implementació de plans d'igualtat, auditories retributives i protocols obligatoris.

Les microempreses tributen al 23% en l'Impost de societats

Amb efectes des de l'exercici 2023, les microempreses poden beneficiar-se d'un tipus reduït en l'Impost de societats. En concret, aquelles societats l'import net de les quals de la xifra de negocis sigui inferior a un milió d'euros podran tributar al 23%, enfront del tipus general del 25%.

 

Requisits per a aplicar el tipus reduït

Aquest nou tipus del 23% s'aplica únicament a aquelles entitats que compleixin simultàniament les següents condicions:

 

  • Que l'import net de la xifra de negocis del període impositiu anterior no superi el milió d'euros.

 

  • Que l'entitat no tingui la consideració de patrimonial, d'acord amb el que es disposa en la normativa de l'Impost de societats.

 

  • En cas de formar part d'un grup d'empreses, el llindar del milió d'euros s'aplicarà sobre el conjunt del grup, descomptant les operacions realitzades entre les societats que l'integren.

 

Determinació de la xifra de negocis

Per al correcte còmput de la xifra de negocis, han de tenir-se en compte les següents consideracions:

 

S'inclouen:

 

  • Les vendes de béns o serveis corresponents a l'activitat habitual de l'empresa, sense incloure l'IVA.

 

  • Les subvencions que estiguin vinculades directament al preu dels béns o serveis prestats.

 

S'exclouen:

 

  • Les devolucions de vendes, els descomptes comercials (ràpels) i qualsevol altre ajust que disminueixi la base imposable.

 

  • Les vendes d'immobilitzats (actius utilitzats en l'activitat empresarial).

 

  • Les subvencions destinades al finançament d'inversions.

 

  • Els ingressos financers, tret que l'activitat principal de l'empresa sigui la prestació de serveis financers.

 

Presentació de l'Impost de societats 2024

En el cas que l'exercici fiscal de la seva empresa coincideixi amb l'any natural, haurà de presentar la declaració de l'Impost de societats corresponent a l'exercici 2024 dins dels següents terminis:

 

  • Entre l'1 i el 25 de juliol de 2025.

 

  • En cas de domiciliació del pagament, el termini finalitza el 22 de juliol de 2025.

 

Es recomana revisar amb antelació la xifra de negocis de l'exercici anterior, a fi de determinar si és possible aplicar el tipus reduït del 23%.

 

Consideracions estratègiques

En aquells casos en què la xifra de negocis prevista per a l'exercici pogués superar lleugerament el milió d'euros, pot ser oportú valorar la possibilitat de posposar determinades operacions comercials (lliuraments de béns o prestació de serveis), amb la finalitat de no excedir aquest llindar i mantenir la possibilitat d'aplicar el tipus reduït. No obstant això, aquesta estratègia ha d'analitzar-se acuradament, considerant el possible impacte en la tresoreria de l'empresa i el cost financer associat a l'ajornament d'ingressos.

 

Ajornaments, fraccionaments i garanties

En cas que l'empresa no pugui fer front al pagament de l'impost en el moment del seu venciment, la normativa preveu la possibilitat de sol·licitar ajornaments i fraccionaments. És important consultar amb un professional per a determinar en quins casos poden exigir-se garanties, i com constituir-les de manera que s'optimitzin tant la seva eficàcia jurídica com el seu cost econòmic.

Responsabilitat d'administradors: la independència enfront d'ordres societàries

Els administradors socials han d'actuar sempre amb diligència i lleialtat, avaluant les decisions empresarials amb autonomia i criteri propi, encara que siguin sol·licitades pels socis.

 

  1. Deures fonamentals
  • Diligència i lleialtat: Estan obligats a exercir el seu càrrec “amb la diligència d'un ordenat empresari i la lleialtat d'un representant fidel”, conforme als arts. 225 i 226 de la Llei de Societats de Capital (LSC)
  • Han d'evitar conflictes d'interès, abstenint-se en votacions on el seu interès estigui en joc, i no actuar sota directrius que comprometin la independència del seu judici.

 

  1. Responsabilitat enfront d'actes lesius
  • Si executen un acte contrari a l'interès social, poden ser demandats per la societat, socis o tercers, fins i tot si va ser aprovat per la junta.
  • La jurisprudència ho deixa clar: l'aprovació societària no eximeix a l'administrador si ha actuat sense la diligència exigible
  • A més, la seva responsabilitat pot ser solidària, aconseguint deutes generats després d'una causa de dissolució, segons art. 367 LSC i doctrina del TS.

 

  1. Ordres dels socis i la potestat de dimitir
  • L'administrador no està obligat a obeir ordres dels socis, especialment si no s'ajusten a l'interès social. Ha d'informar de les seves reserves i, de persistir, té dret a dimissió.
  • El seu paper és el d'un avaluador independent: gaudeix de discrecionalitat empresarial en decisions estratègiques, sempre que actuï de bona fe, amb informació i sense interès personal.

 

  1. Conseqüències pràctiques
  • Si obeeix sense la deguda anàlisi i es causa perjudici, l'administrador pot ser sancionat o demandat pels danys ocasionats.
  • En canvi, els socis que haguessin aprovat la decisió no poden posteriorment reclamar, perquè responen enfront dels seus propis actes.
  • En cas de discrepància important, l'administrador té l'opció de dimissió, quedant registrada i tenint efecte fins i tot sense inscripció immediata.

 

Conclusió

Els administradors han de preservar la seva independència i exercir un judici autònom, informat i responsable, fins i tot enfront de decisions exigides pels socis. En cas de conflicte amb l'interès social, la seva obligació legal és manifestar la seva disconformitat i, si és necessari, renunciar al càrrec. En cas contrari, podrien incórrer en responsabilitat personal per danys causats, fins i tot encara que l'actuació hagi estat aprovada en junta.

 

Els nostres assessors són experts en resolució de conflictes entre socis o entre aquests i l'òrgan d'administració.

Revisió de dades fiscals: punts clau abans de presentar l'IRPF dels seus clients

Com a assessor fiscal, una de les tasques més crítiques en la campanya de renda és revisar minuciosament les dades fiscals que l'Agència Tributària ha posat a la disposició del contribuent a través de Renda WEB. Encara que aquestes dades són una base útil, no sempre reflecteixen la totalitat de la situació del client ni apliquen correctament totes les deduccions i mínims personals o familiars disponibles.

A continuació, repassem els punts més rellevants que convé verificar abans de confeccionar la declaració d'IRPF.

 

  1. Dades personals i familiars

Mínims per descendents i ascendents

Verifiqui que els mínims per descendents s'estiguin aplicant correctament. Especialment:

  • Que tots els fills del contribuent figurin en la declaració.
  • Que s'hagi tingut en compte la convivència amb ascendents majors de 65 anys amb rendes inferiors a 8.000 euros anuals.

Naixements, adopcions i acolliments

Recordi que l'any del naixement (o de la inscripció en el Registre Civil en cas d'adopció/acollida) i en els dos següents, correspon un mínim addicional de 2.800 euros per cada menor.

Pensions compensatòries i anualitats per aliments

En casos de separació o divorci, asseguri's d'incloure correctament les pensions compensatòries al excònjuge i les anualitats per aliments a favor dels fills. En aquest últim cas, també han de computar-se les despeses essencials (allotjament, educació, vestimenta, assistència mèdica) si estan recollits en el conveni regulador.

 

  1. Rendiments del treball i despeses deduïbles

Deduccions comunes

  • Cotitzacions a la Seguretat Social i la despesa general de 2.000 euros són automàtics.
  • Quotes sindicals: 100% deduïbles, sense límit.
  • Quotes col·legials: deduïbles fins a 500 euros, sempre que la col·legiació sigui obligatòria per l'activitat exercida.
  • Despeses de defensa jurídica: deduïbles fins a un màxim de 300 euros per litigis laborals amb l'empresa pagadora.

Deduccions específiques

  • Discapacitat: despesa addicional de 3.500 euros (o 7.750 euros si el grau de discapacitat ≥ 65%, o si requereix assistència de tercers o té mobilitat reduïda).
  • Mobilitat geogràfica: si el contribuent estava inscrit com a demandant d'ocupació i accepta un treball que l'obliga a canviar de domicili, pot aplicar una despesa addicional de 2.000 euros l'any del trasllat i el següent.

 

  1. Imputació de rendes immobiliàries

Est és un dels punts amb major marge d'error en les dades fiscals:

  • Titularitats compartides: Hisenda pot imputar el 100% de la renda a un sol titular, ometent a la resta. També pot imputar rendes a un cònjuge que no figura com a propietari.
  • Percentatge de titularitat: Asseguri's que els percentatges reflectits s'ajusten a la realitat registral. És freqüent que Hisenda reparteixi al 50% per defecte quan els titulars tenen percentatges desiguals.

 

Conclusió

Una revisió exhaustiva de les dades fiscals no sols evita errors, sinó que permet optimitzar la tributació dels seus clients. Com a professionals, hem d'anar més enllà del mer bolcat de dades i aplicar tots els beneficis fiscals disponibles, ajustats a la situació real del contribuent.

 

Consell professional: Documenti cada ajust o correcció realitzada sobre les dades fiscals i conservi els justificants corresponents. Aquesta pràctica facilitarà la defensa davant una eventual comprovació.

Sistemes de facturació: Noves obligacions

A partir de l'1 de juliol, tot el programari de facturació hauran de complir amb la Llei Antifrau

El pròxim 1 de juliol de 2025 entra en vigor el reglament tècnic de desenvolupament de la Llei 11/2021 de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, marcant una fita en la regulació dels Sistemes Informàtics de Facturació (SIF). Si bé l'obligació d'ús per part d'autònoms i empreses es difereix a 2026, la normativa començarà a aplicar-se a fabricants i comercialitzadors des d'aquest mateix dimarts.

 

Aquest canvi implica que tots els programes de facturació que es comercialitzin a partir de l'1 de juliol hauran d'estar certificats conforme al nou marc normatiu. L'objectiu: garantir la integritat, traçabilitat, inalterabilitat i transparència dels registres de facturació, alineant-se amb els principis establerts per la AEAT.

 

  • Abast de l'entrada en vigor: a qui afecta l'1 de juliol?

Des de l'1 de juliol de 2025:

Afecta a productors i comercialitzadors de programari de facturació.

  • Tots els programes hauran d'estar certificats i documentats conforme al que es disposa en l'art. 15 de l'Ordre HAC/1177/2024.
  •  Hauran d'incorporar de manera obligatòria l'opció Verifactu, encara que el seu ús continuï sent voluntari per a l'usuari final.

 

Encara no afecta directament a autònoms i empreses, però és el primer pas en una implantació escalonada que culminarà en 2026 amb noves responsabilitats per als usuaris:

 

  • 1 de gener de 2026: entrada en vigor per a societats mercantils (contribuents del IS).
  • 1 de juliol de 2026: per a persones físiques (autònoms que tributin per IRPF) i altres contribuents.

 

Certificació del programari: contingut obligatori

La certificació ha d'estar disponible de manera visible en el propi sistema, i també lliurar-se al client i al distribuïdor en el moment de l'adquisició. Aquesta declaració responsable ha de contenir almenys:

 

  • Identificació del sistema informàtic, versió, composició i funcionalitats.
  • Dades identificatives i de localització del productor del programari.
  • Data i lloc de signatura de la certificació.
  • Compromís exprés de compliment dels requisits tècnics exigits per la normativa antifrau.

 

Tot això en compliment de l'art. 15 de l'Ordre HAC/1177/2024.

 

Verifactu: funcionalitat obligatòria, ús voluntari (ara com ara)

Els nous sistemes hauran d'oferir de manera obligatòria l'opció Verifactu, un mecanisme que permet remetre els registres de facturació a la AEAT de manera automàtica, íntegra i en temps real.

 

Característiques clau:

  • Format d'enviament: XML estructurat conforme als esquemes oficials.
  • Comunicació amb la AEAT mitjançant la seva seu electrònica.
  • Control d'intervals entre enviaments mitjançant un mecanisme automàtic inicial de 60 segons.

 

Verifactu no és obligatori ara com ara per al contribuent, però tot sistema que es comercialitzi a partir de l'1 de juliol haurà d'estar tècnicament preparat per a la seva activació immediata.

 

Règim sancionador: responsabilitat escalonada

La normativa estableix sancions greus tant per a fabricants com per a usuaris, segons el calendari d'aplicació:

 

Fabricants i comercialitzadors (a partir de l'1 de juliol de 2025):

 

  • 150.000 € per cada exercici i tipus de sistema informàtic no conforme.
  • 1.000 € per cada unitat comercialitzada sense certificació.

 

Usuaris (empreses i autònoms) (a partir de 2026):

 

  • 50.000 € per disposar de sistemes informàtics no adaptats, modificats o sense certificació vàlida.

 

Implicacions pràctiques per a professionals i assessors

Aquest nou marc regulador planteja diverses qüestions clau per a assessors fiscals, responsables legals, auditors i responsables de sistemes informàtics:

 

  • Verificació proactiva del programari utilitzat pels seus clients.
  • Actualització contractual i documental en processos d'adquisició/llicenciament de programes de facturació.
  • Formació i assessorament als clients en relació amb Verifactu, la seva activació voluntària i les seves implicacions tributàries.
  • Anticipació als terminis de 2026, ja que l'entorn legal serà cada vegada més exigent i automatitzat.

 

Conclusió

Encara que els autònoms i les pimes no estaran obligats a utilitzar programari certificat fins a 2026, l'1 de juliol marca l'inici de la transició definitiva cap a sistemes de facturació traçables, certificats i auditables en temps real. Els despatxos professionals i consultors han de prendre posicions des d'ara, assegurant que els sistemes dels seus clients estiguin alineats amb els requisits tècnics i legals, minimitzant riscos futurs i facilitant el seu compliment fiscal.

Abús del Crèdit Horari: Drets, Obligacions i Límits

El crèdit horari és un dret laboral reconegut als representants dels treballadors perquè puguin exercir les seves funcions sindicals o de representació sense sofrir minvament en el seu salari. No obstant això, el seu ús indegut pot tenir conseqüències disciplinàries, fins i tot l'acomiadament.

 

Què és el crèdit horari?

Es tracta d'un permís retribuït que permet als delegats sindicals i representants dels treballadors absentar-se del lloc de treball per a complir amb les seves funcions representatives.

El nombre d'hores disponibles al mes depèn de la grandària de la plantilla de l'empresa.

 

Característiques clau

Periodicitat mensual: El crèdit s'assigna mensualment. Les hores no utilitzades no s'acumulen per a mesos següents.

Onze mesos actius: Les vacances no es computen, per la qual cosa el crèdit horari s'aplica durant onze mesos a l'any.

Igualtat de condicions: Tots els representants tenen dret al mateix nombre d'hores, independentment de si el seu contracte és a temps parcial o complet.

Acumulació possible: Es poden acumular les hores de diversos representants en una sola persona, coneguda com "alliberat sindical", qui es dedicarà exclusivament a funcions sindicals.

 

Obligacions del representant

Per a fer ús del crèdit horari de manera vàlida, han de complir-se dos requisits:

 

  1. Avís previ: El representant ha de notificar anticipadament a l'empresa la seva intenció d'absentar-se per aquest motiu, perquè l'organització pugui planificar-se.

 

  1. Justificació posterior: Ha d'acreditar formalment la raó de l'absència (per exemple, mitjançant un justificant de participació en reunions o activitats sindicals). No obstant això, no se li pot exigir un detall exhaustiu de les seves funcions, ja que això atemptaria contra la seva llibertat sindical.

 

Què ocorre si no es justifica l'ús?

Quan no es notifica ni es justifica degudament l'ús del crèdit horari, l'empresa pot:

  • Descomptar les hores no treballades del salari.
  • Sancionar disciplinàriament al treballador.
  • En casos reiterats o d'especial gravetat, procedir fins i tot a l'acomiadament.

 

I si s'abusa del crèdit horari?

L'ús del crèdit horari per a fins personals o aliens a les funcions representatives constitueix un abús de dret. Aquest comportament pot ser sancionat i fins i tot desembocar en un acomiadament per transgressió de la bona fe contractual, sense dret a indemnització.

Fins i tot pot justificar-se la utilització de serveis d'un detectiu privat per a demostrar el frau, sempre que existeixin indicis fundats d'un ús indegut. No obstant això, en absència de sospites raonables, es presumeix l'ús legítim del crèdit per part del representant, i l'empresa no pot iniciar controls sistemàtics o invasius.

 

Conclusió

El crèdit horari és una eina essencial per a garantir la representació efectiva dels treballadors, però ha d'utilitzar-se amb responsabilitat. Les empreses, per part seva, tenen dret a organitzar-se i protegir la seva productivitat, exigint un ús transparent i justificat d'aquest dret.

 

Equilibri, respecte mutu i compliment normatiu són la clau per a una convivència laboral sana i efectiva.

Volem ajudar-lo

Contacti amb nosaltres perquè estudiem el seu cas i puguem fer-li una proposta personalitzada.

Estem aquí per a vostè.

Contacti ara