Diumenge 8 Desembre 2024

T: 93 193 75 26

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. linkedin

Contractes d'obra i "contratas"

Una "contrata" no es pot cobrir amb contractes d'obra.

Si una empresa que es dedica a prestar serveis és contractada per a fer un treball dels quals presta habitualment i necessita contractar un treballador per a cobrir aquesta "contrata", ja no es considera vàlid signar un contracte d'obra o servei.

El Tribunal Suprem ha qüestionat per primera vegada la licitud de formalitzar un contracte d'obra vinculat a la durada d'una "contrata" quan aquesta no tingui autonomia i substantivitat pròpia dins de l'empresa.

Així doncs, amb aquest nou criteri es consideren formalitzats en frau de llei –i, per tant, són indefinits– els contractes d'obra o servei que celebrin societats que únicament presten serveis per a terceres empreses mitjançant la celebració de contractes mercantils (per exemple, subcontractes en el sector de la construcció, o empreses que presten serveis de seguretat i neteja). A l'ésser la seva activitat habitual, aquest tipus de contractes no serà
vàlid.

Perquè el contracte d'obra o servei sigui lícit, l'obra o servei ha de tenir substantivitat pròpia dins de l'activitat de l'empresa.


Els nostres professionals verificaran quan pot formalitzar un contracte d'obra i quan no.

Protocol d'assetjament

Les empreses estan obligades a tenir-ho.

Encara que la seva empresa no estigui obligada a disposar d'un pla d'igualtat (ho està si té més de 100 empleats, i ho estarà a partir de març de 2022 si té 50 o més), no queda eximida d'adoptar mesures per a garantir la igualtat efectiva entre homes i dones en el treball. A aquest efecte

  • La llei obliga les empreses a arbitrar procediments per a prevenir l'assetjament per raó de sexe, així com per a donar llit a les denúncies que puguin formular-se en aquesta matèria.
  • l protocol d'assetjament permet complir aquesta obligació. No tenir-ho pot suposar una multa de fins a 6.250 euros.

El protocol ha de definir amb qui han de contactar les víctimes, qui pot ser l'instructor que investigui la situació, quins passos s'han de realitzar (entrevistes, reunir dades...). Davant qualsevol denúncia en aquesta matèria, activi immediatament el protocol.

Si l'instructor arriba a la conclusió que hi ha hagut assetjament, sancioni a l'assetjador. En cas contrari, arxivi l'expedient (documentant-lo tot per escrit).

L'ajudarem a implantar un pla d'igualtat o un protocol d'assetjament en la seva empresa, segons el seu nombre d'empleats.

Partides laborals en l'IRPF

Els treballadors poden computar algunes despeses en l'IRPF.

Determinades despeses relacionades amb els rendiments del treball es poden computar en la declaració. Per exemple:

  • Els treballadors afiliats a un sindicat poden deduir com a despesa les quotes satisfetes.
  • També són deduïbles les quotes satisfetes a un col·legi professional quan la col·legiació sigui obligatòria. El límit de la despesa deduïble és de 500 euros anuals.
  • Així mateix, són deduïbles les despeses de defensa jurídica derivats de litigis entre el treballador i la seva empresa, amb un topall de 300 euros anuals.

D'altra banda, per a facilitar la presentació de la declaració al col·lectiu d'afectats per ERTO (les prestacions per desocupació són rendiments del treball que queden subjectes a IRPF), Hisenda ha elaborat un document amb una sèrie de recomanacions i informació explicativa.

Despeses deduïbles. Entre altres despeses, són deduïbles les quotes satisfetes a sindicats i les satisfetes a col·legis professionals quan la col·legiació és obligatòria.

Els nostres professionals l'ajudaran a confeccionar la seva declaració de l'IRPF, especialment si s'ha vist afectat per un ERTO.

Immobles llogats

Una recent sentència ha aclarit la seva tributació.

Recentment el Tribunal Suprem ha dictat una sentència sobre els immobles que estan llogats només durant una part de l'any, fixant els següents criteris:

  • Per aquells períodes en què l'immoble no estigui llogat, l'arrendador sempre ha d'imputar-se una renda immobiliària d'entre el 1,1% i el 2% del valor cadastral (encara que la intenció sigui llogar-lo al més aviat possible).
  • Pel temps en què l'immoble no generi rendiments no cal deduir les despeses anuals (IBI, assegurances, despeses de comunitat, subministraments...). Perquè aquestes despeses siguin deduïbles han de reportar-se en períodes en els quals es generin ingressos.
  • Respecte a les reparacions, el Tribunal no es pronuncia. Però aquest tipus de despeses sí que estan clarament correlacionats amb els ingressos que després s'obtindran (una vegada s'iniciï el lloguer), per la qual cosa sí que poden considerar-se despesa deduïble.

Desocupat. La part de despeses proporcional als dies de l'any en què l'immoble ha estat buit no és deduïble (i el mateix ha d'entendre's respecte dels interessos i les amortitzacions).

Els nostres professionals analitzaran els ingressos per immobles arrendats o llocs en lloguer que ha d'incloure en el seu IRPF.

Prestacions Covid per a autònoms

Com tributen aquestes ajudes en l'IRPF?

A conseqüència de la crisi econòmica derivada del Covid-19, en el seu moment es van aprovar prestacions extraordinàries de la Seguretat Social per a autònoms que es van veure obligats a suspendre la seva activitat o la facturació de la qual es va veure reduïda en un 75%. Doncs bé, a l'efecte de l'IRPF:

  • Aquesta prestació ha de declarar-se en l'IRPF com a rendiments del treball (a pesar que el seu beneficiari percebi rendiments d'activitats econòmiques).
  • Això permet al beneficiari aplicar les despeses i les reduccions que, per a aquesta mena de rendiments, estableix la llei. Per exemple, una despesa fixa de 2.000 euros.

Respecte a les ajudes consistents en l'exempció en el pagament de les quotes d'autònoms (ajudes a les quals també van poder acollir-se els autònoms societaris), no han de computar-se com a ingrés (encara que tampoc podran computar-se com a despesa les quotes que el contribuent no va quedar obligat a pagar).

En altres casos les mesures han consistit en ajudes o subvencions a càrrec de l'Estat o de les comunitats autònomes. Doncs bé, aquestes ajudes o subvencions han de declarar-se com un rendiment més de l'activitat econòmica:

  • Si aquestes ajudes tenen per finalitat compensar la caiguda d'ingressos, han d'imputar-se en l'IRPF de l'exercici en què es concedeixin.
  • Si subvencionen l'adquisició d'algun actiu, han d'imputar-se com a ingrés de manera proporcional, en els mateixos anys en què s'amortitzin les inversions subvencionades.

Subvencions i ajudes Covid-19. Si va rebre alguna ajuda relacionada amb el Covid-19, els nostres professionals l'informaran sobre la forma en què ha de declarar-la en l'IRPF.

Cobraments anticipats i IVA

Recordi com declarar l'IVA dels cobraments anticipats.

Si realitza una venda de béns o presta un servei, l'IVA s'esdevingui en la data de la posada a la disposició dels béns o en la data de prestació del servei. No obstant això, si cobra tot o part del preu a compte, l'IVA s'esdevingui en el moment del cobrament (per la part cobrada), i haurà d'incorporar aquest IVA en la declaració periòdica que correspongui.

Per exemple, si rep un encàrrec per 20.000 euros (sense IVA) i cobra 5.000 en la data de la comanda, com a bestreta:

  • En cobrar els 5.000 euros haurà de considerar que una part correspon a l'IVA: 4.132 com a base (5.000/1,21) i 868 com IVA.
  • Haurà d'emetre una factura per aquest import i incloure aquest IVA en la declaració del mes o trimestre corresponent.
  • Quan lliuri la comanda haurà de repercutir 3.332 euros d'IVA (el 21% dels 15.868 euros restants) i incloure'ls en la declaració que correspongui al moment d'aquest lliurament. I en aquest cas amb independència que cobri en aquest moment o el faci més tard.

Bestretes cobrades. En les bestretes el determinant és la data de cobrament. Si li paguen la bestreta amb un pagaré, l'IVA es reportarà en la data de venciment (i sempre que es produeixi el cobrament), fins i tot encara que abans descompti aquest document.

Béns d'escàs valor

Poden amortitzar-se lliurement.

La normativa permet que les empreses amortitzin lliurement els immobilitzats materials nous que tinguin un valor unitari de fins a 300 euros, amb el límit global de 25.000 euros a l'any. Per tant, si la seva empresa adquireix diversos actius al mateix temps, convé que aquests es facturin desglossats amb el seu valor unitari, sempre que puguin ser utilitzats de manera autònoma:

  • Si adquireix cadires i taules, els elements amb un valor individual no superior a 300 euros podran gaudir d'aquest incentiu.
  • Però no podrà aplicar aquest incentiu sobre un ordinador de més de 300 euros encara que els seus components (la torre, la placa basi, el disc dur, la pantalla...) tinguin un valor unitari inferior, ja que aquests elements no es poden utilitzar de manera autònoma.
    Aquest incentiu li permetrà diferir el pagament de l'Impost de societats (ja que podrà computar de cop l'amortització que hauria de computar-se en diversos anys), amb el consegüent estalvi financer.

Ajust extracontable. Aquest incentiu s'aplica mitjançant ajustos extracontables en la declaració de l'Impost de societats. Per tant, no afecta el resultat comptable, i la imatge financera de l'empresa es manté intacta.

Confeccionarem la seva declaració de l'Impost de societats, aplicant els incentius dels quals pot gaudir.

Treballadors en ERTO: Fraccionament

Els afectats per un ERTO poden fraccionar l'IRPF en sis mensualitats.

S'ha establert un fraccionament extraordinari en el pagament de l'IRPF –sense interessos– per a beneficiaris de prestacions vinculades a Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) durant 2020.

L'ajornament de pagament es concretarà en sis fraccions amb venciment el dia 20 de cada mes, sent el primer pagament el pròxim 20 de juliol de 2021. Per a optar per aquest fraccionament han de complir-se els següents requisits:

  • Que el contribuent –o qualsevol dels membres de la seva unitat familiar en cas de tributació conjunta– hagi estat inclòs en un ERTO durant 2020 i hagi estat perceptor en aquest exercici de les corresponents percepcions.
  • Que l'import d'altres deutes tributaris ajornats no garantides, al costat de la quota d'IRPF a ajornar, no superi els 30.000 euros.
  • Que la declaració es presenti dins del termini legal, és a dir, fins al 30 de juny de 2021.

Incompatible. Aquesta modalitat d'ajornament és incompatible amb el fraccionament en dos pagaments del 60% i el 40% de la quota de l'IRPF i amb el règim d'ajornament general establert per als deutes tributaris.

Volem ajudar-lo

Contacti amb nosaltres perquè estudiem el seu cas i puguem fer-li una proposta personalitzada.

Estem aquí per a vostè.

Contacti ara

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar l'experiència de navegació i obtenir estadístiques de la nostra web. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
Més infromació Ok