Diumenge 8 Desembre 2024

T: 93 193 75 26

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. linkedin

Comprovacions de valor

Els perits d'Hisenda han de visitar els immobles.

Per a comprovar el valor real d'un immoble i determinar si els impostos que es calculen sobre aquest valor són correctes, Hisenda pot utilitzar el dictamen d'un perit de l'Administració.

Doncs bé, atès que aquest dictamen s'empra com a base per a motivar la liquidació posterior, ha de contenir tots els elements i raonaments necessaris que justifiquin el valor assignat a l'immoble. I, per aquest motiu, el Tribunal Suprem ha establert que, com a regla general, cal que el perit hagi realitzat una comprovació personal i directa de l'immoble.

Moltes vegades el perit es limita a valorar el bé segons barems generals, sense visitar-lo. I el Tribunal considera que aquesta manera d'actuar produeix indefensió en el contribuent, perquè no es valora realment el bé concret, sinó una espècie de ben abstracte, comú o genèric. Només de manera excepcional i justificada, cas per cas, es pot admetre el no reconeixement personal per part del perit.

Si en l'autoliquidació s'ha valorat l'immoble segons els valors de referència aprovats per la mateixa Administració, el dictamen del perit ha d'estar especialment motivat, i en aquest cas és encara més qüestionable el fet que no visiti l'immoble en persona.

Els nostres professionals li assistiran davant qualsevol comprovació o inspecció que li pugui notificar l'Administració Tributària.

Novetats en l'IVA

                                                                                    
S'introdueixen canvis en el règim de vendes a distància i el comerç electrònic.

Vegi a continuació les novetats més importants en matèria d'IVA que són aplicables des del passat dia 1 de juliol:

  • S'estén el règim de finestreta única a les vendes a distància de béns. Quan la suma de les vendes de béns a distància i de serveis electrònics prestats a consumidors finals d'altres països de la UE superi els 10.000 euros anuals (l'any natural anterior o l'any en curs), les empreses venedores hauran de repercutir l'IVA del país de destinació per aquestes vendes, podent emprar per a això el sistema de finestreta única. 
  • Aquest règim de finestreta única també serà aplicable a les vendes de béns a distància quan aquests tinguin un valor de fins a 150 euros, no estiguin subjectes a impostos especials i s'enviïn des de fora de la UE. En aquests casos, els proveïdors hauran de repercutir IVA del país de destinació i la importació realitzada estarà exempta d'IVA. 

D'altra banda, desapareix l'exempció aplicable sobre les importacions de béns de fins a 22 euros, de manera que aquestes importacions, quan no s'acullin a la finestreta única, hauran de liquidar l'IVA a la importació.

Les plataformes i portals d'Internet que facilitin vendes a distància de béns importats de fins a 150 euros de valor, no subjectes a impostos especials, estaran obligades a repercutir IVA del país de destinació per les compres que facilitin, podent ingressar aquest impost en Hisenda a través del sistema de finestreta única. En aquests casos, la importació dels béns també estarà exempta d'IVA. Una altra novetat és l'ampliació fins al 31 de desembre de 2021 de l'aplicació del tipus impositiu del 0% als lliuraments interiors, importacions i adquisicions intracomunitàries de material sanitari per a combatre la Covid-19 els destinataris de la qual siguin entitats públiques, centres hospitalaris i entitats privades de caràcter social.

Els nostres professionals analitzaran si aquesta o qualsevol altra novetat fiscal és aplicable a la seva negocio.

Ingrés dels rebuts de l'IAE

S'ha modificat el termini per a quotes nacionals i provincials.

Si la seva empresa està obligada a pagar l'Impost sobre Activitats Econòmiques, recordi:

  • Si satisfà quota municipal, la gestió i recaptació sol correspondre a l'Ajuntament o la Diputació.
  • Si satisfà quota provincial o nacional, la gestió correspon a l'Agència Tributària.

Si es troba en aquest segon grup, sàpiga que recentment s'ha modificat el termini d'ingrés de les quotes corresponents a l'exercici 2021, termini que serà des del 16 de setembre fins al 22 de novembre de 2021 (tots dos inclosos). I no oblidi que, encara que no rebi la carta de pagament, l'obligació de pagament continuarà existint en les dates indicades (en tractar-se d'un impost que es recapta per rebut, Hisenda no està obligada a notificar-li-ho de manera fefaent cada any). Recordi que les persones físiques no han de satisfer aquest impost, i que tampoc han de fer-ho les societats que facturin menys d'un milió d'euros.

El nostre departament fiscal està a la seva disposició per a revisar la situació tributària de la seva empresa i per a optimitzar la seva factura fiscal.

Retribució d'administradors

Defensi que és una despesa deduïble de la seva empresa.

Des de fa anys, la polèmica sobre la deduïbilitat fiscal de les retribucions dels administradors semblava tancada: les retribucions satisfetes pel seu treball diari de gerència eren deduïbles en tot cas, encara que els estatuts establissin que el càrrec era gratuït.

Però des de fa un temps Hisenda torna a negar la deduïbilitat fiscal d'aquestes retribucions, amb l'argument que, si no estan previstes en els estatuts socials, són “contràries a l'ordenament jurídic”.

Si es troba en aquesta situació i Hisenda nega la deducció fiscal d'aquestes retribucions, oposi's. El concepte “actes contraris a l'ordenament jurídic” està pensat per a actuacions greus (com, per exemple, suborns o similars), però no pot fer-se una interpretació extensa d'ell, ja que això aniria en contra de la mateixa intenció de la norma. En tot cas, el més prudent és establir en els estatuts que el càrrec d'administrador és retribuït. Si en la seva empresa els estatuts estableixen que aquest càrrec és gratuït, analitzarem la situació i li proposarem la millor solució per al seu cas concret.

Els nostres professionals analitzaran el seu cas i li donaran arguments per a defensar-se enfront d'interpretacions restrictives d'Hisenda.

Reducció per no recórrer les sancions

Està previst que aquesta reducció augmenti des del 25% actual al 40%.
En l'actualitat és possible reduir les sancions imposades per Hisenda en un 25% si es compleixen determinats requisits. En particular, si no s'interposen recursos i la sanció s'ingressa dins del termini establert per a això (o si se sol·licita un ajornament aportant garantia en forma d'aval bancari o assegurança de caució).
Doncs bé, la futura Llei contra el frau fiscal preveu augmentar aquesta reducció des del 25% actual al 40%. Amb això es pretén que hi hagi més contribuents disposats a donar conformitat a les sancions i a pagar-les sense demora, augmentant així la recaptació i reduint la litigiositat.
Atès que aquest canvi normatiu és imminent, si la seva empresa està sent inspeccionada i preveu signar l'acta en conformitat i no recórrer la sanció, li convé que la revisió es prolongui (perquè, quan li notifiquin la sanció, la reducció aplicable en aquest moment ja sigui del 40%).
La reducció del 40% també serà aplicable per a les sancions acordades abans que entri en vigor la nova llei, sempre que en aquest moment no hagin estat recorregudes ni hagin adquirit fermesa. I també serà aplicable si, havent estat recorregudes, es desisteix del recurs des de l'entrada en vigor de la llei i fins al 31 de desembre de 2021 i se satisfà la sanció en el nou termini atorgat.

Ampliacions de capital

Poden generar conflictes entre socis si el negoci no es valora correctament.

En la situació actual, moltes empreses necessiten una injecció de fons. Doncs bé, convé ser cautelós quan es planteja una ampliació de capital i aquesta només la subscriuen alguns socis, o la subscriu un tercer que entra a participar en el negoci.

En aquests casos és inevitable que els socis que no aporten fons vegin reduït el seu percentatge de participació. Però convé assegurar-se que el valor real de la seva participació es mantingui igual abans i després de l'ampliació:

  • Per a assegurar aquest extrem existeixen mecanismes legals: la realització de l'ampliació de capital amb una prima d'emissió (un “sobrepreu” pagat pels qui subscriuen l'ampliació), o la venda dels drets d'assumpció o subscripció preferent per part dels socis que no aporten fons.
  • En tot cas, és necessari valorar correctament la prima d'emissió o aquests drets d'assumpció o subscripció preferent. I per a això és imprescindible valorar la societat: les reserves acumulades, si existeixen actius que s'han revaloritzat en el mercat, si existeixen perspectives de negoci futures que suposin un valor real del negoci superior al valor que es deriva del seu balanç...

Aquests problemes de valoració no existeixen si l'ampliació la subscriuen tots els socis en la mateixa proporció en la qual ja participen en el capital. Però en la situació actual això no sempre és possible, per la qual cosa valorar correctament el negoci és imprescindible per a assegurar els drets de tots els socis i evitar conflictes entre ells.

Reconeixement del deute

Si renegocia l'ajornament d'un deute, documenti'l bé.

Si pacta amb un deutor un nou calendari de pagaments, signin un reconeixement de deute en el qual aquest reconegui les sumes degudes. Així tindrà poques opcions d'oposar-se al pagament si al final vostè ha de reclamar-l'hi judicialment.

Ferm el reconeixement en escriptura pública, per a aconseguir un “títol executiu”. Així, si el seu deutor no paga podrà reclamar per un procediment judicial més ràpid, en el qual es podrà recordar l'embargament immediat dels seus béns.

A més, és aconsellable incloure les següents qüestions:

  • Si estableixen diferents dates de pagament, pactin que l'incompliment d'algun dels terminis suposarà el venciment anticipat de tot el deute. Moltes empreses no preveuen aquesta possibilitat i, quan el primer pagaré els arriba impagat, han d'esperar al venciment dels següents per a anar reclamant el deute.
  • Intenti també aconseguir garanties de cobrament del deute reconegut (per exemple, que avali el pagament un fiador solvent). Si rep algun impagat, consulti'ns. L'assessorarem sobre la millor manera d'actuar per a recuperar el deute.

Encara que documenti els diferents pagaments a través de pagarés, deixin constància que l'impagament de qualsevol d'ells suposarà el venciment anticipat del deute i la possibilitat de reclamar totes les quanties pendents.

Si rep algun impagat, consulti'ns. L'assessorarem sobre la millor manera d'actuar per a recuperar el deute.

Registre de salaris

Les empreses estan obligades a portar un registre amb la mitjana salarial de la plantilla, desglossat per grups professionals i sexe.

L'objectiu d'aquesta mesura és garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, de manera que no existeixi discriminació per raó de sexe (especialment en matèria salarial). Per exemple, si la seva empresa compta amb dos treballadors de diferent sexe que fan un treball d'igual valor (això succeeix si les funcions o tasques, el nivell formatiu i les condicions laborals són equivalents), ha de pagar la mateixa retribució a tots dos.

La implantació d'aquest registre és independent de la grandària de l'empresa, i no implica la identificació de les retribucions de cada treballador: es realitza segons la mitjana de salaris, agrupant els grups professionals o llocs de treball iguals o d'igual valor i separant cadascuna d'aquestes agrupacions per sexes. En concret:

  • Aquest registre ha d'incloure la mitjana dels salaris, dels complements salarials i de les percepcions extrasalarials.
  • El registre haurà de mostrar les retribucions mitjanes de tota la plantilla, incloent directius i alts càrrecs.
  • El llistat s'ha de desglossar per sexe i s'ha de distribuir per grups professionals, categories professionals o llocs de treball iguals o d'igual valor.
  • El registre salarial s'efectuarà anualment, havent de ser modificat quan es produeixin alteracions substancials dels salaris.

L'elaboració inicial i la modificació del registre salarial precisaran la consulta als representants legals dels treballadors, amb una antelació mínima de deu dies. La no elaboració del registre retributiu constitueix una infracció administrativa greu sancionable amb multa de fins a 6.250 euros.

No existeix discriminació si té empleats d'un sexe contractats fa anys amb salaris per sobre de conveni i complements ja consolidats i ara contracta a empleats de l'altre sexe pagant-los el salari de conveni, o amb un complement voluntari inferior. En aquest cas les diferències poden justificar-se perquè el context econòmic actual no és el mateix ara que fa any.

El nostre departament laboral l'assessorarà sobre les obligacions de la seva empresa en matèria d'igualtat i de registre salarial.

Volem ajudar-lo

Contacti amb nosaltres perquè estudiem el seu cas i puguem fer-li una proposta personalitzada.

Estem aquí per a vostè.

Contacti ara

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar l'experiència de navegació i obtenir estadístiques de la nostra web. En continuar amb la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies.
Més infromació Ok